اعاده دادرسی در امور حقوقی

معمولا افراد این چنین تصور می کنند که با صدور رای قطعی دیگر امکان تجدیدنظر و اعتراض نسبت به آن وجود ندارد و در پرونده مورد نظرشان شکست خورده و از پیگیری آن ناامید می شوند.

اعاده دادرسی در امور حقوقی راهی برای اعتراض به آرا قطعی شده دادگاه است .

ما در این مطلب قصد داریم به بررسی اعاده دادرسی در امور حقوقی و شرایط آن بپردازیم .

اعاده دادرسی در امور حقوقی

اعاده دادرسی چیست؟

اعاده در لغت به معنای بازگشتن، بازگرداندن ، تکرار و جبران است.

قاضی و دادرس نیز مانند تمامی دیگر افراد جامعه از اشتباه و خطا مصون نیستند و در هر مرحله از دادرسی امکان اشتباه و خطا وجود دارد؛ به همین خاطر قانونگذار با هدف حفظ حقوق افراد و اجرای هر چه بهتر عدالت و رفع خطا و اشتباه در آرا مراجع قضایی، اعاده دادرسی را پیش بینی کرده است.

اعاده دادرسی یکی از راه های اعتراض به آرا قطعی صادر شده و پیگیری پرونده های مختومه به شمار می رود.

به عبارت ساده تر اعاده دادرسی یعنی به درخواست محکوم علیه (با وجود قطعیت یافتن رای) مجدداً دعوا در دادگاه صادر کننده حکم قطعی مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرد.

معمولا زمانی اعاده دادرسی در امور حقوقی مطرح می شود که شخص مدعی است که رای قطعی اشتباهاً صادر شده و دلایل و مدارک با تصمیم و رای دادگاه در تضاد است و این دلایل اجازه صدور چنین رایی را به دادگاه نمی دهد.

جهات اعاده دادرسی در امور حقوقی:

از آنجا که اعاده دادرسی، به نوعی اعتبار احکام را زیر سوال می برد و به استحکام آنها لطمه وارد می کند قانونگذار استفاده از آن را محدود به مواردی که در قانون مقرر شده نموده است.

دقت کنید که در رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی در امور حقوقی صرفاً به جهتی که در دادخواست اعاده ذکر شده رسیدگی می شود و به جهات دیگر توجهی نخواهد شد.

انتخاب دلیل اعاده دادرسی در امور حقوقی از جمله موارد حیاتی و مهم در ارائه آن است و هرگونه اشتباه و خطا خسارت جبران ناپذیری را به شما وارد می کند به همین خاطر مشورت با وکیل متخصص به شدت به شما توصیه می شود.

جهات درخواست اعاده دادرسی در امور حقوقی به شرح زیر می باشد:
  1. مغایرت رای صادره با قوانین آشکار شرعی بنا به تشخیص رئیس قوه قضائیه
  2. عدم تطابق موضوع حکم صادره با ادعای خواهان
  3. حکم صادر شده بیش از خواسته خواهان باشد.
  4. عدم تطابق مفاد حکم صادره به جهت استناد به مواد قانونی متضاد با هم
  5. صدور حکم متفاوت در ارتباط با پرونده ای که قبلا در همان دادگاه مورد بررسی قرار گرفته و حکم صادر شده است.
  6. تقلب و حیله فرد مقابل دعوی (مثل شهادت دروغ) که در حکم صادره تاثیر گذار بوده است.
  7. اثبات اینکه حکم با استناد به اسناد جعلی صادر شده است.
  8. دستیابی به مدارکی دال بر حق بودن فرد درخواست کننده اعاده

مراحل درخواست اعاده دادرسی در امور حقوقی توسط وکیل:

  • تنظیم و ثبت دادخواست توسط وکیل یا دفتر خدمات الکترونیک قضایی
  • پرداخت هزینه دادرسی
  • ارسال دادخواست دادگاه صادر کننده رای قطعی
  • بررسی پرونده توسط دادگاه
  • اظهارنظر دادگاه نسبت به ماهیت و اساس دادخواست
  • قبول یا رد دادخواست بر اساس دلایل و مدارک ارائه شده و مربوطه(مانند عدم ثبت درخواست در موعد مقرر،عدم تحقق علل ارائه دادخواست، تناسب ادله ارائه شده توسط متقاضی اعاده دادرسی با جهات و شرایط قانونی)

مهلت اعاده دادرسی در امور حقوقی:

یکی دیگر از مهمترین دلایل مراجعه به وکیل در اعاده دادرسی در امور حقوقی مهلت خاصی است که قانونگذار برای ارائه این درخواست در نظر گرفته است.

زیرا با گذشت مهلت مقرر دیگر امکان ارائه این درخواست وجود نخواهد داشت.

مهلت ارائه درخواست اعاده دادرسی برای اشخاص مقیم ایران 20 روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور 2 ماه از زمان ابلاغ رای حضوری قطعی یا تاریخ انقضای مهلت واخواهی و درخواست تجدیدنظر آرای غیابی خواهد بود.

قابل ذکر است در صورتی که اعاده دادرسی به دلیل جعلی بودن اسناد و حیله و تقلب طرف مقابل باشد، مهلت اعاده دادرسی از تاریخ ابلاغ حکم قطعی و نهایی مربوط به اثبات جعل یا حیله و تقلب است

نتیجه اعاده دادرسی در امور حقوقی:

مطابق ماده 438 ق.آ.د.م در صورتی که دادگاه جهت اعاده دادرسی را وارد تشخیص دهد حکم مورد اعاده دادرسی را نقض کرده و نسبت به صدور حکم مقتضی اقدام می کند.

در صورتی که درخواست اعاده دادرسی مربوط به قسمتی از متن حکم مورد اعاده دادرسی باشد فقط همان قسمت از حکم نقض یا اصلاح خواهد شد.

برای حل هر مسئله ای عقل به مشورت کردن با متخصص آن حوزه حکم می کند. اعاده دادرسی از جمله موارد سرنوشت سازیست که اقدام خودسرانه در آن پیامد جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. پس با آگاهی کامل بهترین وکیل را برای خود انتخاب کنید.

دفاع از شما هنر ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر