شکایت از خفت گیری و زورگیری

این روزها خفت گیری و زورگیری به یکی از اخبار داغ خبرگزاری ها تبدیل شده و ما شاهد افزایش روزافزون ارتکاب این جرم در سطح جامعه و شکایت از جرم خفت گیری و زورگیری در محاکم دادگستری هستیم.

معمولا در جوامع با مشکلات اقتصادی زیاد اعم از تورم و فقر و همچنین مشکلات اجتماعی و فرهنگی جرایم بیشتری رخ می دهد. از جمله این جرایم جرم اخاذی است که عموم مردم آن را با نام زورگیری می شناسند.

زمانی که فرد با توسل به زور، خشونت و اجبار مال، پول و یا هر چیز متعلق به دیگری را به دست می آورد مرتکب جرم خفت گیری و زورگیری می شود.

شکایت از خفت گیری و زورگیری

امروز ما در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این جرم و نحوه شکایت از جرم خفت گیری و جرم گیری بپردازیم.

خفت گیری یا زورگیری چیست؟

قانون ایران صراحتاً تعریفی از جرم خفت گیری و زورگیری ارائه نداده است. اما جرم خفت گیری و زورگیری تحت یک عنوان مجرمانه شناخته می شوند .

از آنجا که در جرم خفت گیری و زورگیری، مجرم با تهدید، خشونت و استفاده از زور مالی را از دیگری می گیرد از آن تحت عنوان اخاذی یاد می شود و در صورتی که این جرم با استفاده از سلاح همچون چاقو و اسلحه صورت بگیرد حتی ممکن است به عنوان محاربه نیز شناخته شود.

در قانون مجازات اسلامی منظور از اخاذی (زورگیری) تهدید مالی یا جانی و یا تهدید به ضررهای شرافتی و نفسی است که به منظور دریافت و به دست آوردن مال، وجه، انجام یا عدم انجام کاری صورت می گیرد.

زورگیری، خفت گیری و باج خواری همگی از مصادیق جرم اخاذی به شمار می روند.

زورگیری صرفاً برای دریافت پول صورت نمی گیرد گاهی ممکن است هدف از خفت گیری و زورگیری این باشد که شخص سمت شغلی خود را ترک کند و یا گاهی ممکن است تنها با هدف افشای اسرار خصوصی دیگران، فروش مواد مخدر و … باشد.

در اکثر موارد تنها خود شخص مورد زورگیری و اخاذی قرار نمی گیرد بلکه ممکن است اطرافیان فرد نیز مورد تهدید قرار گیرند.

شرایط تحقق جرم خفت گیری و زورگیری

برای تحقق جرم زورگیری باید دو شرط وجود داشته باشد:

1. تهدید

تهدید می تواند به روش های مختلفی صورت بگیرد مانند تهدید به قتل، مالی، نفسی، حیثیتی، تهدید به افشا کردن اسرار و …

2.درخواست وجه، انجام یا ترک فعل

در صورتی که شرط دوم وجود نداشته باشد عمل شخص عنوان مجرمانه تهدید به خود خواهد گرفت و تحت آن عنوان و شرایط مختص به جرم تهدید می توان از او شکایت کرد.

جرم خفت گیری و زورگیری- دفتر وکالت خوانساری

دلایل اثبات زورگیری:

جرم زورگیری یا اخاذی به یکی از طرق زیر قابل اثبات است:

  • اقرار مجرم
  • شهادت شهود و یا فیلم ضبط شده دوربین های مدار بسته
  • اسناد و مدارک
  • علم قاضی

مجازات زورگیری چیست؟

جرم زورگیری یا اخاذی مطابق قانون مجازات اسلامی از جمله جرایم تعزیری محسوب می شود.

بر این اساس مجازات جرم خفت گیری و زورگیری با تصمیم قاضی پرونده و در صورتی که از مصادیق جرم محاربه محسوب نشود، حبس از 2 ماه تا 2 سال و یا شلاق تا 74 ضربه خواهد بود.

مطابق ماده 279 قانون مجازات اسلامی ،در صورتی که زورگیر با هدف موفقیت بیشتر در سرقت و راهزنی از سلاح استفاده کند (تفاوتی در سرد یا گرم بودن آن وجود ندارد) و همچنین باعث ناامنی و ایجاد رعب عمومی مردم شود احتمالا به عنوان محارب شناخته می شود که در آن صورت مجازات اعدام در انتظار زورگیر خواهد بود.

نحوه شکایت از خفت گیری و زورگیری:

اگر شما قربانی جرم زورگیری هستید به شما توصیه می کنیم که حتما با یک وکیل متخصص در امور کیفری در زمینه زورگیری و اخاذی مشورت کنید تا در پیچ و خم راهروهای دادگستری سرگردان نشوید و بتوانید به بهترین نحو از حقوق خود دفاع کنید.

شکایت از خفت گیری و زورگیری به دو صورت انجام می شود :

  • مراجعه به وکیل متخصص و یا دفتر خدمات الکترونیک قضایی و تنظیم و ثبت شکواییه زورگیری
  • مراجعه حضوری به کلانتری و اعلام شفاهی جرم زورگیری به ضابطین دادگستری و ثبت الکترونیکی آن

پس از ثبت شکایت، پرونده به جهت آغاز تحقیقات به دادسرا ارجاع داده می شود و پس از تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست توسط دادسرا پرونده به منظور رسیدگی و صدور حکم مقتضی به دادگاه صالح ارسال می شود.

همانگونه که ملاحظه می کنید تنظیم شکواییه امری بسیار تخصصی و سرنوشت ساز در روند رسیدگی به پرونده شماست و شما برای اطمینان خاطر بیشتر حتما با یک وکیل مجرب مشاوره حقوقی داشته باشید.

مرجع صالح رسیدگی به شکایت از خفت گیری و زورگیری:

اکنون که با نحوه شکایت از جرم زورگیری آشنا شده اید بایستی با مرجع صالح در رسیدگی به جرم خفت گیری و زورگیری نیز آشنا باشید .

در مرحله اول یعنی انجام تحقیقات مقدماتی مرجع صالح رسیدگی به جرم خفت گیری و زورگیری دادسرای محل وقوع جرم خواهد بود.

دادسرا تحقیقات لازم را انجام خواهد داد و پس از احراز ارتکاب جرم بازپرس یا دادیار اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی می کند. در صورت تایید جلب به دادرسی توسط دادسرا، کیفرخواست صادر و پرونده حسب مورد به منظور رسیدگی به دادگاه صالح ارسال می کند.

دادگاه صالح رسیدگی به جرم خفت گیری و زورگیری دادگاه کیفری 2 و دادگاه صالح رسیدگی به جرم محاربه دادگاه عمومی و انقلاب می باشد.

تعیین دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم مذکور کاری بسیار تخصصی است و هرگونه اشتباه در تعیین دادگاه صالح خسارت جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. به همین خاطر برای دریافت مشاوره حقوقی با ما تماس بگیرید.

زورگیری اینترنتی:

در گذشته زورگیری تنها به دو صورت حضوری و تلفنی انجام می شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی خفت گیری و زورگیری چهره جدیدی به خود گرفته و در فضای مجازی و اینترنتی نیز راه پیدا کرده است .

عده بسیاری با هک حساب کاربری دیگران و دسترسی غیر قانونی به اطلاعات و اسرار آنها شروع به دریافت پول و امتیاز در ازای عدم افشای اطلاعات شخصی فرد قربانی می نماید.

شکایت از زورگیری اینترنتی

برای حل هر مسئله ای عقل به مشورت کردن با متخصص آن حوزه حکم می کند. اعاده دادرسی از جمله موارد سرنوشت سازیست که اقدام خودسرانه در آن پیامد جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. پس با آگاهی کامل بهترین وکیل را برای خود انتخاب کنید.

دفاع از شما هنر ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر