از کجا بفهمیم از ما شکایت شده؟

از کجا بفهمیم از ما شکایت شده؟از کجا بفهمیم از ما شکایت شده؟

شکایت قضایی از هر شخص به نوبه خود می تواند اتفاق ناخوشایند باشد مخصوصا اگر به موقع از آن مطلع نشود و نتواند از حقوق خود در دادگاه دفاع کند.

در گذشته ابلاغ ها و احضاریه های دادگستری به صورت دستی و حضوری در محل به افراد ابلاغ می شد و این موضوع باعث شده بود تا بسیاری از ابلاغیه ها گم شوند و یا به شخص دیگری تحویل داده شود و به نحوی به دست افراد نرسد و مشکلاتی نظیر مراجعه مکرر افراد به مراجع قضایی٬ نبود امنیت و اطاله دادرسی را در پی داشت.

پس از ایجاد سامانه قضایی ثنا تمامی مشکلات ابلاغ سنتی برطرف شد و از آن به بعد هر دعوایی که در دادگاه مطرح شد با هدف اطلاع از شکایت اولین دستور قضایی که در خصوص شکایت صادر می شود ابلاغ شکواییه به طرف مقابل است.

ابلاغیه ها٬ نامه های رسمی دادگستری هستند که برای اطلاع رسانی روند پرونده و احضار افراد به دادگاه و اعلام آرا تجدیدنظر و نهایی و… استفاده می شوند.

موضوع صحبت امروز ما این است که از کجا بفهمیم از ما شکایت شده و به موقع خود را برای دفاع از آن آماده کنیم.

چطور بفهمیم از ما شکایت شده؟

همانطور که در ابتدا بیان کردیم در صورت عدم اطلاع به موقع شما از شکایت و دعوای مطرح شده ممکن است لطمه و آسیب جبران ناپذیری به شما وارد شود.

اطلاع یافتن به موقع از شکایت باعث می شود تا شما امادگی بهتری برای دفاع و احقاق حقوق خود داشته باشین.

برای اطلاع از شکایات باید در سامانه ثنا ثبت نام کنید.

با ثبت نام در سامانه ثنا می توانید سریع به شکایت های مطرح شده علیه خود دسترسی داشته باشید.

همانطور که مطلعید شکایت نیز به صورت الکترونیکی در سامانه ثنا و از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تنظیم و ثبت می شوند٬ شاکی اطلاعاتی از شما را وارد می کند تا از طریق استعلام از سامانه ثنا ضمن ارسال پیامک اطلاع رسانی از شکایت با مراجعه به سامانه ثنا از محتوا و موضوع شکایت علیه خود مطلع شوید .

همگی افراد نیاز به ثبت نام در سامانه ثنا خواهند داشت زیرا تمامی مراجعات به مراجع قضایی از ثبت دادخواست و شکایت گرفته تا دفاع و اظهارنامه و … نیاز به ثبت نام در این سامانه خواهند داشت.

با ثبت نام در سامانه ثنا و به وسیله کد ملی و رمز شخصی ثنا می توانید از شکایت مطرح شده احتمالی و اخطاریه های قضایی به موقع مطلع شوید.

برای ثبت نام در این سامانه ابتدا پیش ثبت نام خود را در سامانه از طریق سامانه ثبت نام الکترونیک ثنا انجام و در مرحله بعد با مراجعه حضوری به یکی از دفاتر خدمات قضایی جهت احراز هویت٬ فعال سازی و دریافت رمز شخصی ٬ ثبت نام را کامل نمایید .

پس از ثبت نام در سامانه ثنا از آن پس ابلاغیه هاُ احضاریه هاُ آرا و دادنامه های دادگستری به جای ارسال از طریق مامور کلانتری و پست به تلفن همراه شما ارسال خوهد شد و دیگر کسی نمی تواند آدرس دروغین از شما به دادگاه ارائه بدهد و از غیبت شما در جلسات دادگاه سوء استفاده کند و برعلیه شما رای غیابی بگیرد.

پس از دریافت رمز شخصی با مراجعه به درگاه عدل ایران به نشانی Adliran.ir و ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک قضاییه با دو لینک مواجه خواهید شد . در صورت اختلال یا کندی سایت می توانید از دیگری استفاده کنید.

در صفحه باز شده پس از انتخاب نوع شخص خود اعم از حقیقی ایرانی و غیرایرانی٬ حقوقی و سمت قضایی  با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی به صفحه بعد منتقل خواهید شد که می بایست رمز ۶ رقمی پیامک شده به شماره تلفن خود را وارد کنید.

توجه داشته باشید از آنجا که شما شخص حقیقی هستید باید این گزینه را انتخاب کنید.

این رمز تنها ۲۴ ساعت قابل استفاده خواهد بود و این امر باعث جلوگیری از سواستفاده از آن خواهد شد.

پس از وارد کردن رمز موقت پیامک شده به صفحه شخصی خود در سامانه ابلاغ وارد می شوید.

در قسمت ابلاغیه های مشاهده شده٬ آرشیوی از ابلاغیه ها را میتوانید مشاهده کنید.

در قسمت ابلاغیه های جدید می توانید شکایت های جدید مطرح شده و احضاریه ها و آرا جدید صادر شده را مشاهده کنید و اگر شکایت جدیدی علیه شما مطرح شده با خبر شوید.

بعد از اطلاع از شکایت چیکار کنیم؟

پس اطلاع از شکایت معمولا دادگاه فرصتی رو برای شما مهیا نموده تا بتوانید تا زمان جلسه دفاعیات و مدارک خود را با کمک وکیل آماده کنید و در روز جلسه آنها را به دادگاه ارائه نمایید.

خبر خوب اینکه تمامی مراحل دادرسی و پرونده از طریق سامانه ثنا ثبت و قابل پیگیری است.

برای حل هر مسئله ای عقل به مشورت کردن با متخصص آن حوزه حکم می کند.
مسائل حقوقی از جمله امور سرنوشت سازیست که اقدام خودسرانه در آنها پیامد جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
پس با آگاهی کامل بهترین وکیل را انتخاب کنید.

هر زمان نگران بودی با ما تماس بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا